Materialen


Tijdens mijn zoektocht naar nieuwe materialen heb ik eindelijk het ultieme foam gevonden.

Een foam met stikstof gevulde deeltjes die een constante tegendruk geven. Beter dan gel inserts.

NB.: Dit geeft wel een prijsverhoging van € 45 ten opzichte van het normale comfort foam.

Een goed zadel heeft uiteraard de juiste vorm: Cell Foam kan ik de juiste vorm geven en gel niet.

Behoud van dezelfde vorm en dan Cell Foam erin plaatsen zou je geen verbetering geven.

Het zadel de juiste vorm geven en foamlagen dus. Vandaar dat ik je motor erbij nodig heb. Ik zal moeten proefzitten als de motor op twee wielen staat. Dan pas kan ik het zadel maken.

Ik kan op mijn werkbank nooit de positie van het zadel op het subframe benaderen, dus om een geloofwaardig product te kunnen maken heb ik jouw motor in mijn shop nodig.

Mijn zadels zijn opgebouwd uit 3 lagen foam.

* Afhankelijk van je gewicht: foam sg 110, 140, of 160.

* Cell Foam

* Comfort Foam 75/500

Gel

Ik krijg aanvragen voor de toepassing van gel. Dit zijn pads met een dikte van 1 a 2 cm. Deze moeten in het foam worden verwerkt en daardoor wordt de werking van de gelpads tenietgedaan.

Gel is op zich een goed product, alleen is het niet geschikt voor motorzadels. Op fietszadels zal het beter functioneren, omdat het direct op de base plate ligt.

Hoewel auto- en meubelbekleders dit op jouw verzoek blind voor je zullen maken, zal dit altijd geldverspilling blijken te zijn! Volg mijn professionele raad op: het werkt gewoon niet op een motorzadel!

suedeWildleer is een goed materiaal voor off road en het wordt verkozen door rallye rijders over de hele wereld. Het materiaal ademt goed en geeft de beste grip! Met kunstleer wordt dit niveau niet bereikt.

Kan het tegen de zon en regen?

Omdat wildleer een natuurlijk en dik materiaal is (1,2/1,6 mm) zullen velen bezorgd zijn over de vochtopname in de regen. Als je dit een nadeel vindt dan raad ik je kunstleer aan.

Maar ik rij zelf ook (en natuurlijk vele andere rally rijders) met wildleer en het is geen probleem. Ik spuit het bovendek in met special waterafstotende spray in. De vochtopname blijft hierdoor echt beperkt.

Doordat leer een natuurproduct is zal ieder zadel een unieke uitstraling hebben. Geen twee huiden zijn hetzelfde en door gebruik zal je zadel een ruige look krijgen.

Het beste resultaat verkrijg je met een wild lederen bovendek en een kunstlederen zijkant.

Het kunstleder is plastisch en vormt weer terug, je hebt dit nodig omdat het schuim indrukt aan de zijkant door het gewicht van de motorrijder, het wildlederen dek geeft de grip.

Echter moet ik voor dagelijks gebruik dit afraden, het is meer geschikt voor zuidelijke warme landen.

Leder wordt geleverd in een huid vorm van de koe, door de ongunstige vorm en diverse `slechte` delen van de huid

kan ik maar een paar zadels uit 1 huid halen. Dit betekend dat ik 35,- extra vraag voor echt leder/wildleder.

ProPro Grip is een kunst leer dat speciaal ontwikkeld is voor gebruik in de watersport, scheepsbouw, auto- en meubelinsdustrie. De collectie beidt materialen die speciaal geschikt zijn voor het stofferen van stoelen, banken, fitnessapparatuur en medisch meubilair.

Voordelen:

  1. 100% waterdicht
  2. Zout water bestendig
  3. Lange levensduur
  4. UV-bestendig
  5. Transpiratie bestendig
  6. Hoge treksterkte
  7. Niet irriterend voor de huid

Je ziet dat ik hoge eisen aan mijn kunstleer stel.

Pro Grip heeft ook een zeer ruw oppervlak.

vinyl

Het is waterdicht en het heeft een veerkrachtige rek. Leder rekt op en komt niet meer terug . Het zal op den duur plooien.

Vinyl is eigenlijk mooier en beter dan echt leer. De oppervlaktestructuur blijft behouden als ik het opspan.

Vinyl of kunstleder is een nieuwe unieke collectie kunststof meubelbekleding van een zeer hoge kwaliteit, die speciaal ontwikkeld is voor projectstoffering. Het materiaal is waterdicht en niet-luchtdoorlatend, waardoor het uitstekend geschikt is voor gebruik in ziekenhuizen, schepen, vliegtuigen, hotels en andere toepassingen waarbij zware eisen aan het materiaal worden gesteld.

Martindale: 40.000 toeren
Extra info: MV (NFP 92503), MVSS 302, IMO A652 Sanitized ® werkzaam tegen bacteriën (MRSA)
Kleurechtheid: ≥ 6
Stofbreedte: 140 cm +/- 2 cm
Gewicht: 810 g +/- 40 g m²
Stofdikte: 1.30 mm +/- 0.2 mm
Brandvertragend: Ja
Weersechtheid: Bestand tegen zout milieu
UV-bestendig: Ja
Waterdicht: Ja
Project/Contract: Ja

Pagina delen

Raymond de VriesMaterialen